Autor: Anna Bogusz
.
Źródło opracowania: praca.pl
W życiu prawie każdego człowieka przychodzi taki moment, kiedy musi znaleźć pracę. Jednym przychodzi to z łatwością, inni idą na specjalne szkolenia z technik szukania pracy, a jeszcze inni po prostu poddają się obawom i lękom. Mówienie o sobie, chwalenie się swoją wiedzą, doświadczeniem czy sukcesami dla wielu osób stanowi problem. W tym artykule opisanych jest kilka konkretnych wskazówek dotyczących tego, jak najlepiej zaprezentować siebie i swoją wiedzę na spotkaniu z rekruterem.
CHWALENIE SIĘ WIEDZĄ - CZY TO ZAWSZE PRZEJAW PRÓŻNOŚCI I EGOZIMU?
Nie! Absolutnie nie. Taka obawa często towarzyszy nam w różnych momentach życia, także wtedy, kiedy szukamy pracy. Istnieje wiele sytuacji, w których podzielenie się swoją wiedzą może być bardzo pomocne dla innych ludzi, a także pozytywnie przez nich odbierane.
Poszukiwanie pracy jako menedżer
Po pierwsze, dzielenie się swoją wiedzą może pomóc w przekazywaniu cennych informacji innym ludziom. Kiedy mamy wiedzę na dany temat, możemy pomóc kolejnym osobom w zrozumieniu go, a także w wykorzystaniu tej wiedzy w praktyce. Chwalenie się swoją wiedzą może zachęcić innych do zadawania pytań i prowadzenia dyskusji, co przekłada się na lepsze zrozumienie danego tematu w grupie. Otwarte mówienie o swoich wysokich kompetencjach jest zatem to bardzo pomocne w przypadku szukania pracy na stanowiskach menadżerskich, wiążących się z zarzadzaniem zespołem. Jeśli rekruter czy pracownik firmy wychwyci naszą umiejętność przekazywania wiedzy, może to mieć ogromne znaczenie dla wyniku rekturacji.
Nowe rozwiązania w firmie
Dzielenie się swoją wiedzą może pomóc w rozwoju osobistym. Kiedy dzielimy się swoją wiedzą, zmuszamy się do jej ugruntowania i lepszego zrozumienia. Szukamy nowych sposobów na wyjaśnienie rzeczy, co pomaga nam w naszym własnym rozwoju. Zatem opowiadanie o tym, co wiemy i potrafimy, to ogromny plus i sygnał dla rekrutującego, że dbamy o swój rozwój, chcemy pogłębiać swoje kompetencje, interesują nas najnowsze trendy, chcemy znać nowe narzędzia i możliwości. Oznacza to, że możemy zaoferować danej firmie wprowadzenie pozytywnych zmian, automatyzacji czy świeżego i innowacyjnego spojrzenia na dane usługi, produkty czy procesy w firmie.
Kontakt z klientem
Wreszcie, dzielenie się swoją wiedzą może pomóc w tworzeniu relacji międzyludzkich. Kiedy pokazujemy innym ludziom, że mamy wiedzę na dany temat, to wysyłamy jasny sygnał, że jesteśmy ekspertami w tym temacie. Taka postawa może prowadzić do budowania szacunku i uznania ze strony innych ludzi. To ogromna korzyść, jeśli do Twoich obowiązków należy praca z klientem, rozmowa z kontrahentami.
Chwalenie się swoją wiedzą to nie egoizm, to szacunek dla siebie, swojego doświadczenia, swojej pracy i czasu, jaki na nią poświęciłaś. Jeśli wyłączysz poczucie winy z powodu mówienia o swoich wysokich kompetencjach, nikt nie odbierze ich jako egoizm!Wręcz przeciwnie, rozmówca spojrzy na Ciebie jako na pewną siebie, wyjątkową kobietę.
Oczywiście chwalić się wiedzą należy z umiarem i w odpowiednim kontekście. Niemniej nigdy nie powinnyśmy bać się dzielenia naszymi umiejętnościami i wiedzą z innymi.
PROFESJONALNY WIZERUNEK
Prezentacja siebie jako profesjonalistki w czasie rekrutacji wymaga odpowiedniego podkreślenia Twoich kompetencji. Zadbaj o to, by dać wyraźny sygnał, że posiadasz cechy, które są atrakcyjne dla danej firmy. Polecam, aby zawsze wcześniej przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. Możesz wcześniej zrobić notatki, w których wypiszesz, co chcesz o sobie powiedzieć.
ROZMOWA O PRACĘ - JAK ZAPREZENTOWAC SIĘ PROFESJONALNIE?
Klarowne i spójne wypowiedzi
Wyrażaj się jadno i unikaj zbyt skomplikowanego języka. Staraj się przekazywać informacje w sposób zrozumiały dla rozmówców.
Mów i słuchaj
Pamiętaj, że rozmawiasz z osobą czy osobami, które Cię oceniają. Bądź wrażliwą słuchaczką, reaguj na pytania rekrutera i dostosuj swoje odpowiedzi do tematów poruszanych podczas rozmów.
Unikaj zbędnych wypełniaczy
Zbędne „eee”, „mmm”czy inne wypełniacze mogą być odbierane negatywnie. Wiem, że unikani ich nie jest łatwe, ale jeśli wcześniej przygotujesz, co chcesz powiedziesz, rzadziej będziesz się wahać i stosować wypełniacze. Pracuj nad eliminacją takich zwrotów.
Entuzjazm
Okazywanie emocji jest dziś niezwykle ważne. Siedzenie na postkaniu sztywno niczym cyborg może nie zrobić dobrego wrażenia, a Ty w tym czasie nie będziesz sobą. A przecież nie o to tu chodzi.
Samoocena
W czasie rozmowy z rekruterem możesz podkreślić także sytuacje, które Ci się nie udały, z informacją zwrotną, że dziś już wiesz, jak daną rzecz zrobić. Pamietaj, że porażki to także doświadczenia. Pokaż, że umiesz wyciągać wnioski i uczyć się na błędach.
Kontroluj tempo wypowiedzi
Unikaj mówienia zbyt szybko. Staraj się zachować stałe tempo mowy. Rekruter nie pogubi się w Twoich odpowiedziach,a Ty nie będziesz sprawiać wrażenia osoby zdenerwowanej.
O CZYM WARTO MÓWIĆ?
Doświadczenie i sukcesy
Ważne jest nie tylko to, czy pracujesz w branży rok czy 10 lat, ale też to, co zrobiłaś i osiągnęła w danym czasie. Jeśli pracujeszod roku bądź krócej, ale w tym okresie zebrałaś bogate doświadczenie, nie oceniaj się negatywnie z powodu krótkiego staży pracy. Przeciwnie, ciesz się tym, że tak szybko zrobiłaś postępy.
Wspomnij o projektach, nad którymi pracowałaś. Ile czasu Ci zajęły, jaki był harmonogram, co dałaś od siebie. jakie przyniosły efekty dla firmy, ale też dla Ciebie (np. premia, awans itp.).
Umiejętności analityczne
Nie każdy je posiada i w tym nie ma nic strasznego. Ale z doświadczenia wiem, że nierzadko kobiety, które mają talent do analizowania, nie są go świadome. Jeśli potrafisz zarządzać zespołem, czytać różne tabelki i wyciągać z nich wnioski – to to są właśnie umiejętności analityczne. Warto o nich mówić!
Sieć kontaktów
Jeśli masz rozbudowaną sieć znajomości w branży, zaznacz to w czasie rozmowy o pracę. Kontakty branżowe są na wagę złota praktycznie w każdej branży.
Podczas rozmów rekrutacyjnych ważne jest, byś była autentyczna i pewna siebie. Przedstawiając swoje zalety i kompetencje, skoncentruj się na tych, które mogą mieć znaczenie z punktu widzenia stanowiska, na jakie aplikujesz.
MĄDRA SKROMNOŚĆ. 10 RAD JAK SKUTECZNIE ZAPREZENTOWAC SWOJĄ WIEDZĘ
Autentyczność i prawdomówność są niezwykle ważne i cenne na każdym etapie rekrutacji. Z jednej strony nie warto ukrywać istotnych faktów i umiejętności, z drugiej nie należy koloryzować, ponieważ prędzej czy później nasze kwalifikacje zostaną zweryfikowane.
Rozmowa rekrutacyjna może być stresującym doświadczeniem, szczególnie, gdy trzeba opowiedzieć o swoich zaletach. O czym powinnaś pamiętać podczas rozmowy z rekruterem:
Twoje zalety
Zanim zaczniesz wymieniać swoje zalety, zastanów się, co naprawdę wyróżnia Cię spośród innych kandydatów. Skoncentruj się na swoich umiejętnościach zawodowych i cechach osobowości, które mogą stanowić korzyść dla pracodawcy. Możesz je wcześniej wypisać na kartce, aby łatwiej było Ci je poukładać w głowie i mieć w pamięci w czasie spotkania.
Przeczytaj dobrze ogłoszenie
Nie wszyscy czytają ogłoszenie o pracę od deski do deski. A szkoda! To bardzo ważne, by dobrze zrozumieć obowiązki na danym stanowisku i oczekiwania pracodawcy. Zrozumienie, kogo szuka firma, pomoże Ci dobrze wypaść na rozmowie rekrutacyjnej. Jeśli np. w ogłoszeniu była informacja o tym, że szuka się osoby, która posługuje się biegle Excelem, istnieje duże prawdopodobieństwo, że rekruter w czasie rozmowy zechce praktycznie sprawdzić poziom Twoich umiejętności i da Ci zadanie do wykonania.
Znajdź informacje o potencjalnym pracodawcy
Zdobądź informacje na temat przedsiębiorstwa, do którego aplikujesz. Czym się zajmuje, na jakich rynkach, jakie ma sukcesy. Pomyśl, jak możesz nawiązać do tych danych z punktu widzenia swojej wiedzy. Wspomnienie o tym, jak Twoje kompetencje mogą zostać wykorzystane do celów firmy, będzie dużym plusem w czasie rozmowy o pracę.
Skup się na faktach
Podczas prezentacji swojej wiedzy unikaj ogólnych informacji. Zamiast tego, skoncentruj się na konkretach i efektach. Przedstaw swoje sukcesy jako wynik Twojego działania, strategii, planowania i zaangażowania, a nie jako dowód na to, że zrobiłaś coś więcej niż inni.
Podkreślaj współpracę
Podczas opowiadania o doświadczeniu zawodowym, zwróć uwagę na pracę zespołową. Wskazuj, jak i z kim pracowałaś. Nie musisz podawać nazwisk, chodzi tutaj o konkretne stanowiska. Powiedz np.: „Współpracowałam z grafikiem, wspólnie stworzyliśmy bilbord, który pojawił się na głównej ulicy miasta. Wymyśliłam hasło, miałam wizję kolorystyczną, potrzebowałam kogoś, kto przełoży mój pomysł na fizyczny produkt, ale także doda coś od siebie”. Umiejętność współpracy jest dziś niezwykle ważna i wbrew pozorom nie każdy ją ma!
Dopasuj informacje do potencjalnego pracodawcy
Dbaj o to, aby dostosować przekazywane informacje do danego rozmówcy. Jeśli w ostatnich latach pracowałaś w wielu różnych firmach i branżach, staraj się mówić tylko o tym, co może zainteresować potencjalnego pracodawcę.
Pamiętaj o empatii
W różnych raportach dotyczących pracy w przyszłości wskazuje się na to, że do kompetencji przyszłości należy empatia. Podczas rozmowy z rekruterem wspomnij o sytuacjach, w których zrozumienie i empatia były kluczowe dla rozwiązań problemu lub osiągnięcia celu. To nie tylko dotyczy Twoich umiejętności interpersonalnych, ale także odcina się od wizerunku egoisty. A w końcu chcesz tego uniknąć.
Wyróżniaj się umiejętnością komunikacji
Unikaj zbyt skomplikowanego języka i skup się na przekazywaniu informacji w zrozumiały sposób. Staraj się także dostosować ton do swojego charakteru i do sytuacji. Nie śmiej się z innych, nie bądź arogancka. Wydźwięk wypowiedzi jest niezwykle ważnym aspektem komunikacji. Twój ton nie powinien przeczyć profesjonalnemu wizerunkowi, jaki kreujesz.
Skup się na wynikach
Pracodawcy są przede wszystkim zainteresowani tym, jakie korzyści może przynieść firmie zatrudnienie właśnie Ciebie. Pójdź o krok dalej. Może jest coś, o czym nie pomyśleli, a Ty masz wiedzę i kompetencje, które mogą im TO COŚ dać.
Pytaj!
W trakcie rozmów kwalifikacyjnych zadawaj pytania dotyczące wymagań pracodawcy i samej firmy. Aktywne branie udziału w rozmowie jest niezwykle ważne. Jeśli odpuścisz i pozostaniesz pasywna, z rozmowy wyjdziesz z poczuciem, że nie dowiedziałaś się wszystkiego, ale też nie pokażesz się z profesjonalnej strony. Warto pytać o obowiązki, o wynagrodzenie, nawet o kwalifikacje przełożonego.
Prezentowanie swojej wiedzy i doświadczenie podczas rozmów kwalifikacyjnych to nie lada wyzwanie, które wymaga subtelności i umiejętności dostosowania się do sytuacji. Pamiętaj, że prezentowanie swoich sukcesów w kontekście współpracy, rozwoju i korzyści dla pracodawcy ma ogromne znaczenie i może zaważyć na wyniku rekrutacji. Powodzenia!
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Uczelnia dostępna dla wszystkich, numer POWR 03.0500-00-A050/20
Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień w przeglądarce oraz o naszej polityce prywatności.
Czytaj więcej